10 kreatywnych sposobów na wymyślenie nazwy dla marki

Czy znasz to uczucie, kiedy kolejny już dzień myślisz nad nazwą dla swojej firmy i nic mądrego nie przychodzi Ci do głowy? Ja doskonale to pamiętam. Kiedy tworzyłam swój pierwszy brand Dreamrise, znalezienie satysfakcjonującej mnie nazwy zajęło mi kilka miesięcy!!! Wyobrażasz sobie jak sfrustrowana się czułam? Myślałam, że już nic mądrego nie wymyślę. A jednak w końcu pomysł się pojawił – w najmniej oczekiwanym momencie. Kiedy byłam w kinie i zobaczyłam plakat jakiegoś starego filmu. Już nie pamiętam co na nim było, ale gra słów jaka była w tytule sprawiła, że zaczęłam myśleć o nazwie z innej perspektywy. I tak powstało Dreamrise –  z połączenia dwóch słów dream i rise. Gdybym jednak wcześniej znała sposoby na myślenie o nazwie dla marki, z pewnością cały ten proces nie byłby tak długi i bolesny. Dlatego dziś chciałabym Wam przedstawić 10 kreatywnych metod na wymyślenie nazwy dla swojej marki:

1. Opisowe przedstawienie firmy – co robi Twoja marka, co komunikuje? Spróbuj odpowiedzieć na te pytania w możliwie najprostszy sposób. Poproś o to samo Twoich przyjaciół. Pytania te pozwolą na znalezienie słów, które można wykorzystać do stworzenia nazwy. Przykładami marek bazujących na opisie jest Burger King czy Pizza Hut

2. Sugestia, działanie na wyobraźnię. Spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie – Co mają poczuć Twoi klienci kiedy kupują Twoje produkty bądź korzystają z Twoich usług? Na tej podstawie  poszukaj odpowiedzi, które niekoniecznie muszą być na pierwszy rzut oka związane z tym co robisz. Przykładowo zakładasz salon fryzjerski i chcesz, żeby Twoje klientki poczuły, że nareszcie mają czas dla siebie, mogą chwilę odpocząć i znów poczuć się piękne. Może nawiązanie do Afrodyty byłoby czymś co mogłoby się kojarzyć z takimi chwilami?

3. Nawiązanie do historii – czy masz swój ulubiony film, książkę, piosenkę lub cokolwiek innego z czego mogłabyś zapożyczyć nazwę bądź jej część? A może Twoja historia marki nawiązuje do czegoś ważnego? Np. prowadzisz usługi florystyczne, a to dlatego, że w dzieciństwie babcia zaraziła Cię swoją miłością do kwiatów. I być może chciałabyś powiązać nazwę swojej firmy z jej imieniem w jakiś sposób. Spróbuj sobie odpowiedzieć na pytania: Czy na Twoją markę ma wpływ jakaś historia? W jaki sposób doszło do tego, że wymyśliłaś swoją firmę? Co miało na to wpływ?

4. Przypadkowość – nazwa firmy wcale nie musi być oczywista. Może zaciekawiać i być łatwa do zapamiętania. Mimo, że zupełnie nie kojarzy się z tym co robisz. Pomyśl o firmie Apple – czy nazwa ma cokolwiek wspólnego z technologią i komputerami? Niekoniecznie. 🙂 Ty również możesz użyć zupełnie niezwiązanego z firmą słowa.

5. Połączenie dwóch słów w jedno słowo – czyli tak jak było w przypadku mojej marki Dreamrise, gdzie połączyłam ze sobą dwa zupełnie nie powiązane ze sobą słowa. Innymi przykładami może być nazwa Microsoft czy też Facebook. Składając słowa upewnij się, że łatwo je będzie wypowiedzieć.

6. Wymyśl nowe słowo – jest to bardzo kreatywne zajęcie. Nowe słowo można konstruować w oparciu o wybrane litery np. pierwsze litery z nazw wartości Twojej marki. A może masz małe dziecko, które dopiero zaczyna mówić i w ciekawy sposób konstruuje nowe słowa. Może któreś z nich jest Ci szczególnie bliskie?

7. Sięgnij do geografii – czy jest może jakiś kraj, planeta, miasto, rzeka, góry etc. które Cię inspirują? Na tej podstawie można stworzyć niezwykle ciekawą historię marki. Przykładem mogą być tutaj marki Malboro (od miasteczka Malborough) czy też Cisco (od San Francisco). Wpleć w ciekawy sposób nazwę geograficzną w nazwę swoje marki.

8. Parowanie słów – jakie jeszcze inne słowa mogą wyrazić to co robisz? Spróbuj pomyśleć o tym w szerszym kontekście używając słów w stylu: studio, piekarnia, atelier, wytwórnia etc. i następnie dodaj do tego słowo, które kojarzy Ci się z tym co robisz. Możesz tu wykorzystać np. nazwy kolorów, owoców, zwierząt. Możesz też po prostu wypisać różne słowa, które lubisz i które kojarzą Ci się z marką i spróbować podobierać je w pary. Która para najtrafniej oddaje to co robisz? Ja skorzystałam z tej metody przy konstruowaniu nazwy Brand Sugar – słowo Sugar jest tym słowem, które lubię od zawsze i dobrze mi się kojarzy. Kiedy zaczęłam szukać nazwy dla swojej marki, to właśnie o nim pomyślałam jako pierwszym. I tak już zostało 🙂 

9. Akronimy – pomyśl czym zajmuje się Twoja firma i spróbuj utworzyć z pierwszych słów akronim. Przykładami mogą tu być takie firmy jak KFC (Kentucky Fried Chicken), IBM (International Business Machines Corporation). Tworzenie akronimów ma też swoje uzasadnienie w momencie kiedy Twoja nazwa jest bardzo długa. Wówczas warto wykorzystać tylko jej pierwsze litery.

10. Użyj swojego imienia i nazwiska – napisz swoje pełne imię i nazwisko, przezwiska, inicjały, skróty imienia. Pomyśl jak ciekawie można zestawić je w nazwie firmy. Przykładami takich firm mogą być Chanel, Adidas, Kellogs.