Tworzenie palety kolorystycznej dla marki

Jesteś na etapie tworzenia palety kolorystycznej dla swojej marki i nie wiesz jak się do tego zabrać?

Chciałabym Ci zaprezentować kilka sposób oraz narzędzi przydatnych w tym procesie.

Pierwsza rzecz, od której warto zacząć cały proces to sprawdzenie jakie kolory Ci się podobają oraz jaki przekaz chcesz budować na zewnątrz. Następnie sprawdź czy kolory, które lubisz i chcesz wykorzystać w swojej marce sprawią na klientach takie wrażenie o jakie Ci chodzi. Spójrz na poniższy przykład:

Bardzo lubię kolor zielony oraz granatowy. Buduję markę, która ma komunikować, że jest radosna, pewna siebie, kreatywna, solidna, ekspercka a przy tym wprowadza ład i harmonię w życie.

O ile ostatnie wartości, takie jak solidność, eksperckość, harmonia doskonale współgrają z kolorem zielonym i granatowym, to brakuje w tym przekazie kolorystycznym radości, pewności siebie i kreatywności. Dlatego warto dodać kolor, który będzie się z tym kojarzył. Doskonale wkomponuje na się tutaj kolor żółty dopasowany swą głębią do pozostałych kolorów. Może to być np. żółty w odcieniu musztardowym. Dzięki temu zostaną zastosowane kolory, które lubisz oraz uzyskasz przekaz, który chcesz stworzyć i komunikować.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostępnych kolorów jest niezwykle dużo (w Pantonie mamy do wyboru 1867 kolorów), a dodatkowo trzeba je ze sobą umiejętnie zestawić, to stoi przed Tobą nie lada wyzwanie. Jednak jest to tylko z pozoru trudne. Najważniejsze jest to, aby kolory ze sobą harmonizowały. Mam dla Ciebie kilka wskazówek, aby jak najlepiej dobrać do siebie pasujące kolory:

WSKAZÓWKA NR 1 – Skorzystaj z koła barw i kilku zasad z nim związanych:

Połączenie monochromatyczne, które polega na tym,  że łączymy ze sobą kolory z tej samej barwy np. różne odcienie zielonego.

Połączenie pokrewne, polega na łączeniu ze sobą kolorów, które leżą obok siebie na kole barw, np. zielony, niebieski, granatowy.

Połączenie dopełniające, polega na łączeniu kolorów leżących po przeciwnych stronach koła barw, np. kolor zielony i czerwony. Te zestawienia są najbardziej odważne i kontrastowe.

WSKAZÓWKA NR 2

Szukaj inspiracji w oparciu o przedmioty, którymi się otaczasz. Zestawiaj je ze sobą, sprawdzaj jak do siebie pasują i czy rezonują z Tobą.

WSKAZÓWKA NR 3

Mieszaj farby – może to być przy tym doskonałą zabawą i relaksem

WSKAZÓWKA NR 4

Znalazłaś jakieś zdjęcie w Internecie, którego kolory bardzo Ci się podobają i chciałabyś je wykorzystać? Nic prostszego. Załaduj zdjęcie do Adobe Color CC (jest on dostępny bezpośrednio po kliknięciu na link) i wybierz opcję Importuj obraz. Twoje zdjęcie znajdzie się na ekranie monitora i dodatkowo program sam podpowie, które kolory najlepiej ze sobą harmonizują. Możesz również zmieniać te kolory w menu: Zmień tonację programu Color – i wybieraj pomiędzy: kolorowy, jasny, zgaszony, głębia, ciemny. Jeśli jednak żadna z tych propozycji nie jest tym czego szukasz, to możesz zrobić swoją własną kompozycję, przesuwając kursorem kółka, które są widoczne na zdjęciu. Kiedy wybrane kolory Cię satysfakcjonują, przejdź do Koła kolorów. Pod kołem masz rozpisane numery kolorów wg RGB i HEX. Spisz je i masz już gotowe kolory do dalszej pracy z Twoją marką.

WSKAZÓWKA NR 5

Nie wiesz gdzie najlepiej szukać zdjęć, które mogą Cię zainspirować? Najlepszym narzędziem do tego jest Pinterest. Wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszesz wybrany przez siebie kolor – dodasz do tego słowa color palette, a otrzymasz ciekawe zdjęcia, które być może Cię zainspirują.  Możesz też wpisać zupełnie inne słowa, nie związane z kolorem a na przykład z wartością, którą ma mieć twoja marka.

WSKAZÓWKA NR 6

Gotowe palety kolorystyczne możesz znaleźć na stronie Design Seeds lub na Instagramie awsmcolor

WSKAZÓWKA NR 7

Ciekawym narzędziem do poszukiwania zestawień kolorystycznych jest palettable.io Możesz sama wybrać pasujące do siebie kolory a następnie pobrać to zestawienie jako png. Program pomaga w doborze kolorów proponując takie, które z pewnością do siebie pasują. Wszystkie kolory są podane jako Hex – czyli są dopasowane do wykorzystania na ekranach monitorów.

 

Dobieranie kolorów do swojej marki jest niezwykłą drogą, która chwilami może wydawać się wyboista. Ale jeśli nawet na jej początku wydawało Ci się, że nie wiesz w jakim iść kierunku, to w miarę robienia kolejnych kroków wszystko będzie stawało się bardziej klarowne. Mam nadzieję, że podane narzędzia będą przydatne i stworzysz piękną paletę kolorystyczną. Powodzenia!

Gdybyś jednak miała problemy z doborem to zapraszam Cię na konsultacje ze mną. Z przyjemnością Ci pomogę. 🙂