Od czego zacząć prowadzenie swojego biznesu

Był piękny wrześniowy poranek. Lato dobiegało już końca ale wciąż można było cieszyć się pięknym dniem. Ela przygotowywała się do wyjścia do pracy. Jak zawsze wszystko w biegu – pomyślała – Czy ja kiedyś będę mogła spokojnie zjeść śniadanie przed pracą? Jeszcze tylko mały łyk kawy i pośpiesznym ruchem zaczęła zakładać buty. W pędzie wybiegła na ulicę, nerwowo zerkając na zegarek. Dochodziła 8:00 a za pół godziny miała spotkanie z prezesem. Wczoraj oddała samochód do naprawy i dziś musiała jechać do pracy komunikacją miejską. Niestety jak na złość żaden autobus nie nadjeżdżał. Zdenerwowana zadzwoniła po taksówkę. Kiedy dotarła do pracy była 20 minut spóźniona. Prezes wychodził właśnie ze swojego gabinetu – Pani Elu, proszę o przygotowanie miesięcznych raportów i dostarczenie mi ich do godziny jedenastej. Ela wiedziała, że szef jest na nią wściekły i dlatego dał jej do wykonania to nierealne zadanie. Reszta dnia nie wyglądała lepiej. Cały dzień był pełen pośpiechu i stresu. Kiedy wieczorem Ela wróciła do domu nie miała już na nic siły i ochoty. I tak wyglądał jej przeciętny tydzień pracy. Nawet nie zauważyła pięknej pogody za oknem. Poczuła, że nie chce tak żyć. Chciałaby mieć wreszcie więcej czasu dla siebie, czerpać radość z dnia codziennego, a nie być w ciągłej gonitwie. Pomyślała, że to jest ten moment, na który czekała. Czas na rozpoczęcie nowego życia z własnym biznesem. Pomysł na biznes powstawał w jej głowie już od dłuższego czasu, ale wciąż nie miała odwagi, żeby go urzeczywistnić. Jednak dziś poczuła, że nie chce dalej tak żyć. To jest ten czas. Tylko od czego zacząć? – pomyślała

Czy znasz ten stan? Masz już wszystkiego dość i chcesz w końcu przejść na swoje? Nie będę Cię owijać w bawełnę, że prowadzenie biznesu jest łatwe, bo takie wcale nie jest. W trakcie pojawia się wiele chwil zwątpienia i upadków. Jednak jest to także czas wypełniony ogromną satysfakcją, jeśli wszystko zaczyna układać się po Twojej myśli. Ale zanim do tego dojdzie przed Tobą wiele pracy. Musisz być tego świadoma, żeby później zbyt szybko się nie poddać. Gorsze chwile zdarzają się każdemu, to norma. Jednak warto zacząć od początku dobrze, żeby później tych chwil  zwątpienia było jak najmniej. Dlatego dziś chcę Ci napisać o 3 ważnych rzeczach, które powinnaś dokładnie rozpracować, zakładając własny biznes. Są to odpowiedzi na 3 poniższe na pytania:

– Co chcesz sprzedawać?

– Komu chcesz sprzedawać?

– Dlaczego klienci mają kupować właśnie od Ciebie?

Kiedy zadajesz sobie pytanie o to, co chcesz sprzedawać, wbrew pozorom wcale nie chodzi tu o konkretny produkt. Twój produkt ma być tylko narzędziem do spełnienia potrzeb i pragnień Twoich klientów. Przykładowo, jeśli jesteś fotografem rodzinnym, to tak naprawdę sprzedajesz wspomnienia ubrane w fizyczną otoczkę. Sprzedajesz pamiątkę, która będzie z tym klientem przez wiele lat. Dlatego ważne jest to, żeby oprócz pięknych zdjęć zrobić jeszcze coś więcej. Coś co sprawi, że klient będzie chciał wracać do Ciebie z przyjemnością po więcej takich doznań. Może to być przykładowo stworzenie wyjątkowej atmosfery podczas sesji. Dlatego myśląc o tym co chcesz sprzedawać, zawsze myśl o tym, jaką wartość chcesz dać swoim klientom.

Dobrze przygotowana odpowiedź na to, komu chcesz sprzedawać pozwoli Ci na zaoszczędzenie wielu frustracji, czasu i pieniędzy. Jeśli nie ustalisz konkretnej grupy docelowej, będziesz strzelać ze swoim przekazem na oślep, a to oznacza, że niewiele z tego upolujesz. Określenie grupy docelowej, do której kierujesz swój produkt lub usługę, jest kluczowe w prowadzeniu biznesu. Powiem więcej – nie wystarczy samo określenie grupy docelowej, trzeba przygotować dokładny profil klienta idealnego. Im dokładniej to zrobisz, tym lepiej. Twoja grupa docelowa powinna być jak najwęższa — dzięki temu szybciej trafisz do niej z przekazem.

 

Co robisz lepiej od konkurencji? W czym jesteś od niej lepsza? Dlaczego to Ciebie ma wybrać klient? Odpowiedzi na te pytanie pomoże Ci znajomość swoich mocnych stron oraz wartości, które Tobą kierują. Dzięki temu kim jesteś, dzięki Twojej własnej historii tworzysz usługę jedyną w swoim rodzaju. Twój pierwiastek osobowy czyni wielką różnicę.

 

Pamiętaj, że na usługę składa się nie tylko jej wykonanie, ale także cała otoczka, która jej towarzyszy. Począwszy od tego w jaki sposób nawiązujesz relacje, w jakiej postaci piszesz maile do klientów, jak ich obsługujesz przez cały proces sprzedaży usługi oraz już po zakończonej transakcji. Wszystko to sprawia, że Twoja usługa jest inna. Czy wyjątkowa na tyle, że klient wybierze właśnie Ciebie? To już zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.

 

To co chciałam podkreślić w tym artykule jest to, że w budowaniu marki osobistej istotne są rzeczy, na które bardzo często nie zwracamy uwagi. Być może to one stanowią właśnie klucz do sukcesu marki. Czasy,  w których wystarczyło ładnie opakować produkt żeby go sprzedać odchodzą do lamusa. Teraz, kiedy konkurencja nie śpi, a rynek jest przeładowany ilością wszelkich produktów i usług, trzeba się wyróżnić. I być może dotarcie do swoich korzeni, do podstaw sprawi, że Twoja marka będzie prawdziwa i autentyczna. A są to cechy, których poszukują dzisiejsi konsumenci. Bo kupując od kogoś produkt lub usługę pragną się z nim identyfikować.