Moodboard – skuteczne narzędzie to stworzenia wizerunku marki

Kiedy wiele lat temu po raz pierwszy spotkałam się z tematem moodboardu, pomyślałam sobie, że to dobre dla zabicia czasu. Zawsze lubiłam piękne obrazki więc wybieranie ich i składanie w jedną całość sprawiało mi dużo przyjemności. Jednak po kilku latach dowiedziałam się, że wcale nie o ładne obrazki w tym wszystkim chodzi. A także nie o przyjemne spędzenie czasu. Chociaż nie zaprzeczę, robienie moodboardu jest wielką przyjemnością. Tylko tak naprawdę, w tym działaniu chodzi o coś zupełnie innego. Zrozumiałam to podczas mojej własnej pracy nad marką osobistą. Kiedy zastanawiałam się nad tym, jak ma wyglądać moja marka, niewiele przychodziło mi do głowy. Podskórnie czułam czego chcę, jednak trudniej mi to było zwizualizować. A wiesz czemu? Ponieważ skupiłam się głównie na myśleniu o tym, czyli pracowała tylko moja lewa półkula mózgu. Natomiast należało pobudzić prawą półkulę, która jest odpowiedzialna za kreatywność. W tym wypadku nie wystarczy zwykłe myślenie i zastanawianie się nad czymś. Trzeba wykorzystać inne narzędzia. I wtedy przyszła mi z pomocą Sasha – mój coach. Poleciła mi, żebym poszła do Empiku, wybrała kilka magazynów i z intencją – tak! to jest bardzo ważne – z intencją znalezienia inspiracji dla swojej marki, zaczęła szukać obrazów.

To było dla mnie zaskakujące, ile mój umysł wskazał mi niesamowitych obrazów i słów. Takich, o których nigdy wcześniej bym nie pomyślała. W ten sposób narodziły się pierwsze pomysły na wizualną stronę mojej marki, które są ze mną po dziś dzień. Możesz pomyśleć, że takie tworzenie mapy inspiracji jest podobne do tworzenia mapy marzeń. Tak to prawda, jednak jest pewna kluczowa różnica. Robiąc moodboard naszym celem jest stworzenie ogólnej wizji marki i wrażenia jakie mam wywoływać.

tablica inspiracji

CO TO JEST MOODBOARD

Moodboard, po polsku nazywany tablicą inspiracji jako pierwszy stosowany był wśród architektów wnętrz. Jednak szybko wszedł na salony i obecnie jest wykorzystywany w pracy przez projektantów mody, artystów, grafików czy też coachów. Celem tworzenia tablicy inspiracji jest pobudzenie wyobraźni i skojarzeń. Obraz mówi więcej niż 1000 słów. Za pomocą jednego tylko obrazu jesteśmy w stanie opowiedzieć o wszystkim . Dlatego tablice inspiracji osiągnęły tak duży sukces. Dobry moodboard jest jak kierunkowskaz, który wyznacza kierunek Twojej marce. Dzięki niemu wiesz:

– jaki nastrój chcesz stworzyć,

– jakie emocje wywołać,

– jak wystylizować swoją markę. 

Jako stylistka marki wykorzystuję tablicę inspiracji wielokrotnie podczas pracy nad jedną marką. W pierwszym etapie proszę klientkę o samodzielne stworzenie tablicy inspiracji. Dzięki temu wiem, w jakim mam iść kierunku rozpoczynając prace nad wizualną stroną marki. W etapie końcowym swojej pracy – kiedy oddaję w ręce klientki propozycje logotypów, również tworzę moodboardy. Upewniam się wówczas czy na pewno dobrze ją zrozumiałam. Moodboard jest nieocenionym narzędziem w mojej pracy. Dzięki niemu nie pracuję po omacku.  Ponadto dzięki zestawianiu ze sobą różnych obrazów, które początkowo mogą się podobać, szybko można  zrozumieć, że nie wszystko do siebie pasuje. Dzięki temu łatwiej jest osiągnąć estetyczny efekt całości

JAK ZACZĄĆ PRACE NAD TABLICĄ INSPIRACJI

Zanim zaczniesz szukać obrazów dla swojej marki przygotuj jej fundamenty. To one będą wskazywać Ci kierunek w jakim masz podążać.

Ustal:

– jakie są wartości Twojej marki,

– co chcesz przekazać światu

– jaki jest charakter Twojej marki.

Jeśli już to masz, znajdź słowa kluczowe dla swojej marki – takie które mają się z nią kojarzyć.

Kolejnym krokiem jest określenie jakie wrażenia i emocje pragniesz wywołać u swoich klientów.

Teraz dopiero nadszedł czas, żeby zacząć poszukiwania najlepszych obrazów. Gdzie ich szukać? Możesz korzystać z gazet, książek, swoich zdjęć, banków zdjęć w Internecie, zdjęć na Instagramie czy też na Pintereście. Pinterest jest moim ulubionym narzędziem ponieważ można od razu tworzyć tam swoje tablice. Jednak Instagram, który wciąż się rozwija również stworzył taką możliwość. Można w nim tworzyć swoje własne tablice ze zdjęć, które Ci się podobają. Jest to świetne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli jesteś fanką Instagrama.

Rozpoczynając poszukiwania zacznij od wpisywania słów kluczowych dla swojej marki. Wybierając zdjęcie kieruj się przede wszystkim tym, czy pasuje ono do Twojej marki. Tablica nie jest miejscem zdjęć, które Ci się podobają, bo nie o to tutaj chodzi. Tablica inspiracji ma odzwierciedlać Twoją wizję marki. Tworząc tablicę i wybierając zdjęcia możesz sobie zadać kilka pytań:

– jaki rodzaj zdjęć będzie pasował do mojej marki?

– w jaki nastrój wprowadza mnie wybrane zdjęcie?

– jaką wiadomość to zdjęcie wysłała do mojego odbiorcy?

– co wspólnego ma to zdjęcie z moją marką i jej osobowością?

Szukając inspiracji nie ma ograniczeń co do ilości wybranych zdjęć. Na początku poszukiwań może być ich sporo. Zobaczysz, że w miarę jak zaczną pojawiać się kolejne obrazy, te które wybrałaś na początku wydadzą Ci się nietrafione. Chociaż nie jest to regułą to jednak często tak właśnie się dzieje. Wynika to z tego, że w trakcie poszukiwań na Pintereście wchodzisz coraz głębiej w temat i pojawia się coraz więcej ciekawych zdjęć. 

Po przygotowaniu swojej tablicy, daj sobie 2-3 dni na oddech. Po tym czasie ponownie do niej zajrzyj i odrzuć te zdjęcia, które uznasz za niepotrzebne. Być może poczujesz, że czegoś Ci jeszcze brakuje. Wówczas zacznij nowe poszukiwania. 

Wybrane obrazy warto sobie posegregować w grupy tematyczne – jeśli widzisz zachodzące pomiędzy nimi podobieństwa. Wszystko po to, żeby zminimalizować ilość wybranych obrazów. Szukając zdjęć, zwracaj także uwagę na cytaty, słowa, teksty, które mogą pasować do Twojej marki.

co to jest moodboard

PRZYGOTOWANIE TABLICY INSPIRACJI

Tablicę inspiracji można przygotować na dwa sposoby – w wersji elektronicznej lub w wersji fizycznej. Do tej pierwszej będzie Ci potrzebny program, który pomoże Ci w ułożeniu wybranych zdjęć w jedną, harmonijną całość. Z najprostszych narzędzi może to być chociażby PowerPoint. Jednak polecam skorzystanie z Canvy lub aplikacji Photo Collage Maker. Jeśli nie masz doświadczenia w układaniu zdjęć, to skorzystanie z gotowych szablonów będzie najlepszym rozwiązaniem. 

Przygotowując tablicę nie zapomnij o kolorach dla swojej marki. Najlepiej zostawić sobie miejsce obok zdjęć na to, żeby móc wstawić także wybrane kolory.

Moodboard w końcowym efekcie powinien składać się z 5-10 zdjęć. Dzięki temu uzyskasz przejrzystość oraz jasność przekazu.

TIP: skąd wziąć kolory? Możesz do tego wykorzystać wiele programów i aplikacji, które np. pobiorą kolory ze zdjęć, które Ci się podobają. Wystarczy załadować zdjęcie w takim programie, a on pokaże Ci z jakich kolorów się składa. Przykładowe aplikacje to: Color Palette, Color Harmony, Paleta.

W przypadku tworzenia tablicy fizycznej będziesz potrzebować:

– tablicy korkowej najlepiej formatu 100×70 lub grubego kartonu w tym samym formacie,

– nożyczek i kleju lub pizek,

– kolorowych magazynów, gazet i zdjęć, 

– próbek materiałów,

– wzorników kolorów,

– i wszystkiego, co może Ci się przydać i kojarzy Ci się z Twoją marką.

Możesz także wydrukować zdjęcia, które wybrałaś na Pintereście i przykleić je na swojej tablicy. 

TIP – skąd wziąć wzorniki kolorów? Możesz je znaleźć w sklepach z farbami. Są tam całe zestawy kolorystyczne, które możesz zabrać ze sobą do domu i wykorzystać do swojej tablicy. 

Przyklejając wybrane elementy do swojej tablicy pamiętaj o zasadzie, że mniej znaczy więcej. Ogranicz ilość wybranych elementów do minimum, tak aby w końcowym efekcie tablica była estetyczna i żeby stanowiła dla Ciebie mapę inspiracji.

Moodboard to świetne narzędzie, które będzie Ci służyć przez długi czas. Przyda Ci się nie tylko w momencie tworzenia identyfikacji wizualnej, ale w każdym momencie, w którym będziesz pracować nad nowymi elementami dla marki, materiałami graficznymi, sesjami zdjęciowymi dla marki etc. Wystarczy wówczas spojrzeć na swoją tablicę, która pomoże Ci zebrać myśli i przypomni o tym, jaki Twoja marka ma mieć klimat. Dzięki temu zawsze będziesz szła w dobrym kierunku, a wszystkie elementy będą ze sobą spójne. 

Moja tablica inspiracji wisi nad moim biurkiem. Jest nie tylko moim drogowskazem, ale także świetną dekoracją pokoju, w którym pracuję.