5 kroków do określenia kolorów dla marki

WYKORZYSTAJ SIŁĘ KOLORÓW

Kolory są niesamowitym zjawiskiem, które wywiera ogromny wpływ na nasze zachowanie. Pomimo tego, że wpływ ten został niejednokrotnie udowodniony naukowo, to wciąż jest bardzo niedoceniany. Każdy z nas intuicyjnie wie, że kolory wpływają na nasz nastrój, percepcję i zachowanie. Jednak niewiele osób korzysta z tej wiedzy i wykorzystuje ją również w swoim biznesie. 

Kolory jako pierwsze są postrzegane przez człowieka. Dopiero później widzimy obraz oraz tekst. Tylko na podstawie koloru odbiorca jest w stanie wyrazić swoją opinię na temat jakiegoś produktu widząc jedynie jego opakowanie.

Na podstawie zastosowanego koloru potrafimy zaszufladkować jakiś produkt lub usługę. Dlatego tak istotne jest, żeby rozważnie dobierać kolor do swojej marki.

 

JAK WYBRAĆ KOLOR DLA MARKI?

Lubisz jakiś kolor i chcesz go wykorzystać w identyfikacji wizualnej? To nie wystarczy! Być może Twoje gusta nie spotkają się z uznaniem Twoich klientów. Dlatego zanim podejmiesz decyzję o tym jaki kolor zagości na stałe w palecie kolorystycznej Twojej marki przygotuj się odpowiednio.

Zdaję sobie sprawę z tego, że wybór może być dla Ciebie trudny. Zwłaszcza, że kolorów jest tak dużo. Pantone oferuje nam ponad 2200 rodzajów kolorów. Czy jesteś w stanie pomieścić w głowie tyle odcieni kolorów? Ja wciąż próbuję je jakoś okiełznać. 🙂
Jednak na początku warto skupić się na barwach podstawowych, a dopiero w kolejnym kroku zdecydować, jaki ton lub odcień mają mieć wybrane kolory. Jak je właściwie wybrać? 

KROK 1 – Przygotuj listę wartości swojej marki. Które z tych wartości chcesz zakomunikować swoim klientom? Podkreśl 3 najważniejsze z nich.

KROK 2 – Jakie wrażenia i emocje chcesz wywołać? Co ma poczuć Twój klient kiedy widzi Twoją markę np. na stronie www lub w mediach społecznościowych? 

KROK 3 – Stwórz moodboard. Zainspiruj się i poszukaj obrazów, które wyrażą Twoją markę. Które z kolorów do Ciebie najbardziej przemawiają? O tym w jaki sposób przygotować moodboard przeczytasz tutaj.

KROK 4 – Sprawdź jakie znaczenie mają poszczególne kolory i dopasuj je do swojej marki

 

ZNACZENIE KOLORÓW

żółty – kreatywność, radość, energia, szczęście

pomarańczowy – młodość, zabawa, przyjaźń, pewność siebie, optymizm

czerwony – energia, uwaga, pasja, miłość, seks, złość, intensywność, niebezpieczeństwo

różowy – kobiecość, przyjemność, miłość, romantyzm, ciepło, niedojrzałość

fioletowy – jakość, królewskość, duchowość, ambicja, nastrojowy, kreatywny, tajemniczy spokój,

niebieski – godny zaufania, szczery, lojalny, inteligentny

turkusowy – leczniczy, łagodzący, spokojny, czysty, duchowy

zielony – zdrowy, leczniczy, naturalny, świeży, wiarygodny, urodzajny, bezpieczny natura

brązowy – bezpieczeństwo, stabilizacja, historia, tradycja

szary – inteligentny, konserwatywny, bezpieczny, neutralny, nudny

czarny – formalny, elegancki i stylowy, wyszukany, siła, moc, śmierć

biały – czysty, przejrzysty, prostota, niewinność 

KROK 5 – Wybierz maksymalnie 3-5 kolorów dla swojej marki i sprawdź czy do siebie pasują. O tym jak dobrać kolory w harmonijną paletę przeczytasz tutaj.

wyróżnij się

Znaczenie kolorów jest uwarunkowane psychologicznie, historycznie oraz kulturowo. Dlatego wybierając kolor dla swojej marki oraz jej produktów, trzeba zawsze patrzeć z szerszej perspektywy. Jeśli chcesz eksportować swoje produkty, najpierw sprawdź czy wybrany przez Ciebie kolor jest dobrze odbierany w innym kraju. Przykładem może być kolor błękitny, który jest ulubionym kolorem większości mieszkańców kuli ziemskiej. Zazwyczaj kojarzony jest ze spokojem, zimnem oraz smutkiem. Jednak w Japonii kolor ten ma jeszcze zupełnie inne znaczenie. Symbolizuje okrucieństwo, agresję, podłość czy też przyziemność. 

WYRÓŻNIJ SIĘ SPOŚRÓD KONKURENCJI

Wybierając kolor dla marki pamiętaj także o tym, żeby wyróżniał Cię spośród konkurencji. Jeśli wszyscy stosują w swojej komunikacji kolor żółty, pójdź innym torem – wybierz np. pomarańczowy. W komunikacji marki ważne jest to, żeby zostać zauważonym. A kolor doskonale w tym pomaga. Jeśli będziesz wyglądać tak samo jak inni, nikt Cię nie zobaczy. A to oznacza, że nikt nie kupi Twoich produktów lub usług.